۱۳۸۸ بهمن ۵, دوشنبه

cohabitation & marriage

قدرت، فاسد و تمامتخواه است و قدرتمداران همواره بطور طبیعی به این سمت سیر می کنند که در زندگی مردم دخالت بیشتری کنند. در جوامعی که تفکر دموکراتیک بیشتر نهادینه شده طبیعتا این دست اندازی دولتها در شئون زندگی مردم کمتر است. هرچه نهاد حکومت غیر دموکراتیک تر باشد میزان دست اندازی اش در زندگی مردم بیشتر است. (البته باید گفت در جوامع دموکراتیک رشد فرهنگی مردم نیز بیشتر است و خیلی جاها وجود دارد که دولتها دیگر نمی توانند به بهانه حمایت از اقشار آسیب پذیر تر در کار روزمره مردم دخالت کنند).
اما شهروندان نیز بطور طبیعی میل به گریز از این دست‌اندازی ها و چیدن دست قدرتمداران دارند. بهترین نمونه از این گرایش طبیعی، وضعیت کنونی عقد تشریفاتی ازدواج marriage در جوامع غربی و شکل گیری نهاد موازی "cohabitation" است. این نهاد از سرشت بشر بدون دخالت قدرت‌مندارن سر چشمه گرفته است و بیگمان پیش از تبدیل شدن ازدواج به عقد همین پارادایم بر رفتار بشر در اعماق تاریخ حکمفرما بوده است.
cohabitation با هم زندگی گردن است بدون تن دادن به تشریفات قانونی و تحمیل شده. به تعریف این نهاد اجتماعی هنوز "قانونی نشده" در Black دیکشنری توجه کنید: وضعیت یا حالت زندگی کردن با یکدیگر بخصوص به عنوان شریک در زندگی و معمولا با تصمیم داشتن روابط جنسی.
حال به واکنش دولت (در معنای عام شامل پارلمان) ایران به رواج اندک این پدیده در جامعه ایرانی توجه کنید:
"عضو کمیسون فرهنگی مجلس در گفتگو با « فردا» گفت: بهتر است برای اینکه هیچ گونه سو استفاده ای از طرف مردانی که متاهلند پیش نیاید سازمان ثبت احوال با همکاری مجلس شورای اسلامی برگه ای برای ثبت ازدواج موقت نیز در داخل شناسنامه اضافه شود که همه چیز در این خصوص قانونمند شود.[منبع ]"
این تنها یک جمله از تمام سخنان بود. حتما بقیه اش را بخوانید. تحلیلش بر اساس آنچه پیشتر نوشته ام با خودتان.

+ دیگر نوشته های من در این خصوص: اینجا و اینجا و اینجا و اینجا و اینجا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر