۱۳۸۸ مرداد ۵, دوشنبه

قصه حقوق زن در ایران

تا مدتها برای من سوال بود که چرا جنبش حقوق زن در ایران ضعیف و کم تعداد است و چرا مثلا وقتی که در روز جهانی زن زنان فمینیست ایرانی در پارک لاله فراخوان می دهند تعداد چند صد نفری بیشتر برای دفاع از حقوق زنان حاضر نمی شوند و تازه از این افرادی که حاضر می شوند نیز بخش قابل توجهی اش مردان هستند!!!
فکر می کنم چند روزی است که جواب خودم را گرفته ام: کجای دنیا است که زن به صرف یک "بعله" گفتن مالک بین 300 تا 1350 سکه طلا می شود؟ کجای دنیا است که زن در خانه شوهر جز تمکین* هیچ وظیفه دیگری ندارد و در مقابل کلیه کارهایی که غیر از تمکین در خانه شوهر انجام می دهد می تواند براحتی پول دریافت کند (اجرت المثل). کجای دنیا است که زن فقط در خانه می نشیند و تلوزیون می بیند و نهایتا یک غذایی درست می کند و اگر هم بچه ای باشد (که این اواخر دیگر از بچه هم خبری نیست) با آن بازی می کند و مرد موظف است تمامی مخارج زندگی زن را تا ریال آخر تامین کند؟ (حتی اگر مرد تهیدست و زن بسیار مالدار باشد باز هم حکم مساله تغییر نمی کند) کجای دنیا است که زن می تواند در عرض یکی دوماه با به اجرا گذاشتن مهریه اش شوهرش را که دست بر قضا شاید استاد دانشگاه هم باشد روانه زندان کند؟ کجای دنیا اینگونه است؟ یک زن اروپایی باید یک عمر کار کند و زحمت بکشد و موهایش را سفید کند تا به موقعیتی برسد که یک زن ایرانی با صرف یک بعله گفتن می رسد!(خانه، ماشین، حقوق ماهانه(خرجی=نفقه)، بیمه و ...) یک عمر!!! با این اوصاف باید هم سیصد چهارصد نفر بیشتر برای حقوق زن فعالیت نکنند!
بگذارید حرف اصلی ام را بزنم: اگر قرار است "حقوق" زنان و مردان در ایران برابر شود باید "تکالیف" و "مسئولیتها"ی آنها نیز برابر شود. آیا زنان ایرانی این آمادگی را دارند؟ آیا زنان ایرانی اصلا این را می خواهند؟

* تمکین تنها وظیفه ایست که زن مسلمان در مقابل شوهر دارد و البته در مقابلش پول و امکانات می گیرد (نفقه). تمکین عبارت است:
1- ارضاء نیاز جنسی مرد
2- ارضاء احساس مالکیت مرد نسبت به زن (مثلا بدون اجازه او بیرون نرفتن و مطابق نظر او لباس پوشیدن)
بجز این دومورد زن مسلمان به موجب قوانین کنونی ایران هیچ وظیفه ای در برابر شوهرش ندارد و اگر کار دیگری انجام دهد می تواند پولش را از طریق دادگاه از شوهرش مطالبه کند. حتی زن می تواند بچه را نیز شیر ندهد و اگر داد می تواند در مقابلش پول بگیرد. (حوصله ندارم در اینجا متن قوانین را بیاورم اگر کسی توضیح بیشتری خواست بگوید)

۹ نظر:

  1. mishe Font o taghyye bedin ?
    masalan bzorgtar
    khanatar

    پاسخحذف
  2. ماه عزیز
    متاسفانه سیستم بلاگر دچار مشکل است و هر گونه تغییری در ظاهر وبلاگ موجب می شود ظاهر وبلاگ به هم بریزد. اینست که فعلا باید به پیشفرضهای خود بلاگر قناعت کرد به امید اینکه در آینده این مشکل حل شود.

    پاسخحذف
  3. اگه می خواین فونت و تغییر بدین : بایدتو قسمت ویرایش اپ تی ام ال قالتون برید بعد اونجا دنبال ِ باد فونت (body font ) بگردید ... بعد درBody font
    می تونیید فونت و تغییربدید هیچ مشکلی همپیش نمیآد
    مثلن :

    پاسخحذف
  4. ماه عزیز
    اونجا هم که تغییر می دهم متاسفانه وبلاگ چپ چین می شود. ظاهرا باید با همین وضعیت ساخت.

    پاسخحذف
  5. قسمتی از حرفت درسته.
    ولی وقتی آزادی یکی رو ازش میگیرن باید یه امتیازی بهش بدن که طغیان نکنه.
    4 تا نکته هم تو این پست بود:
    1.گفته بودی:"جنبش حقوق زن در ایران ضعیف و کم تعداد است " زن هایی که مدتها با این سیستم زندگی کردن که البته به نظر تو خیلی تنپرورانه و... بوده
    برای خارج شدن از این وضعیت احتیاج به آگاه شدن دارن. و البته هر گونه تلاش برای آگاه کردن زنها از طرف حکومت خفه میشه.
    2. تو به مسیله ی کار خانگی اصلن توجهی نکردی.
    3. تو به مسئله ی خشونت خانگی علیه زنان توجه نکردی. مثل این که فقط مردهای مظلوم! میان پیشت.
    4. این تنها وظیفه ی زن هم که گفتی یعنی تمکین
    معنیش برای من حداقل آزادیه یه انسانه.که اون رو باید به مرد تقدیم کنه.

    پاسخحذف
  6. سوش عزیز
    تمام حرف من آن است که شرایط قانونی و اجتماعی کنونی در ایران برای زنان با در نظر گرفتن تمامی وجوه آن چون کار خانه (که البته قانونا الزامی نیست و اخیرا زنها براحتی اجرت المثل آنرا دریافت می کنند)و تمکین و ... در مجموع در مقایسه با زندگی زنان در غرب و تلاشهایی که آنها باید برای ساختن زندگی خود بکنند "بهتر و آسانتر" است و همین آسانتر بودن موجب شده است که جنبش حقوق زن در ایران شکل نگیرد.
    یعنی زنهای ایرانی خیلی راحت حاضرند آنچه که تو آزادی نامیدی را تقدیم شوهر کنند در عوض بیرون از خانه کار نکنند و مسئولیت زندگی شان بر عهده خودشان نباشد.
    خشونت علیه زنان هم همه جا هست تازه در ایران کمتر از خیلی جاهای دیگر هم هست.

    پاسخحذف
  7. به نظر من زن و مرد، و ايراني و غير ايراني فرق نميكنه، اين بستگي به خود انسان داره، چه مرد ، چه زن، هر كدومشون كه انگل و خوارطلب شدند، بايد زد تو سرشون

    پاسخحذف
  8. اما سوگند خانوم اینم باید گفت که در فرهنگ ایرانی زنها بیشتر وابسته تربیت می شوند و خودشان هم تلاشی برای خروج از این وضعیت نمی کنند معمولا.

    پاسخحذف
  9. miduni tu iran chera bekarate zana enghad arzeshmande??? chonke ba hamun yedune parde mitunan pardehaye besyari ro baraye residan be pulo, khuneo, mashin etc. baz konan..
    vali tu javamei ke bar osole aghlaniat edare mishan ye zan bayad be ghole to mu sefid kone va talashe ziadi bokone ta be un chiza berese

    پاسخحذف