۱۳۸۸ اسفند ۱۵, شنبه

کافه پیانو

فرهاد جعفری نویسنده یکی از پر فروش ترین کتابهای تاریخ نشر ایران (رمان کافه پیانو) که دست بر قضا از سینه چاکان احمدی نژاد هم از آب در آمده یکی از پدیده های بکر جامعه ایرانی است که باید هزاران صفحه در مورد صعود و سقوط او در حوزه مطالعات جامعه شناختی، روانشناختی و فرهنگی نوشته شود. او کسی است که در رشته حقوق تحصیل کرده و نخستین کتابی که نوشته (یک رمان که از ژانرهای ادبی است نه یک پژوهش علمی) پرفروش ترین کتاب سال شده است. البته همه این پیروزی را نباید متوجه خود او دانست. رمز پیروزی او بیشتر، رفتار جمعی مردمی است که او را به این نقطه رساندند؛ به اصطلاح روشنفکرانی که وقتی وارد کتاب فروشی می شوند می پرسند "پرفروش ترین کتاب روز چیست؟" تا آنرا بخرند!
مساله واقعی مردمی هستند که او را به چنین ارتفاعی که خودش هم باورش نمی شد رساندند،  و پس از اینکه او موضع سیاسی خود را آشکار کرد و پیش مرگ احمدی نژاد در آمد، همان مردم به او تیپا زدند و با پس فرستادن کتابهایی که خریده اند  پایینش کشیدند.
این حادثه بسیار مهم است و اکیدا باید به ان پرداخته شود. بویژه که این سناریو را تحصیل کرده ها و رمان خوانها  (با ان همه ادعا روشنفکری و تیپها و ریشهای آنچنانی و سیگارهای گران‌دود) خلق کرده اند نه عوام الناس. 
من نمی دانم این به اصطلاح جامعه شناسان و پژوهشگران فرهنگ به جای اینکه دنبال کون سیاست (آن هم نه فلسفه و اندیشه سیاسی بلکه سیاست از نوع روزنامه ای و سخیفش) و حقوق انتخاباتی شان بیفتند و بر طبل "تقلب" در انتخابات بکوبند، چرا به این چیزها نمی پردازند. همین توهم "تقلب در انتخابات" خود به طرز فجیعی مهیای بررسی روانکاوانه است.