۱۳۸۸ خرداد ۳۰, شنبه

کودتا؟

این روزها باب شده است می گویند کودتای 22 خرداد. در اینجا حقیر باید بگوید در مورد اتفاق 22 خرداد لفظ کودتا ناکارآمد و اشتباه است. چرا که کودتا عبارت است از برانداختن دولت یا حکومت با توسل به نیروهای نظامی که معمولا شخصی که سر کار می آید خود یک نظامی است. در وضعیت اخیر اولا استفاده ای مستقیم از نیروی نظامی و رزمی درانتخابات نشده است. ثانیا دولتی برکنار نشده بلکه دولت قبلی مستحکمتر شده است. بنا بر این بکاربستن لفظ کودتا اشتباه است.

پی نوشت 1- دهخدا می نویسد: کودتا. [ دِ ] (فرانسوی ، اِ) برانداختن حکومت با استفاده از قوای نظامی کشور و تسلط بر اوضاع و روی کار آوردن حکومتی نو. رجوع به لاروس شود.
پی نوشت2- به یاد دارم در دوران دانشجویی سر درس حقوق جزای اختصاصی 3 (جرائم علیه امنیت ملی که در ترمهای آخر لیسانس تدریس می شود) استاد داشت از کودتا حرف می زد و یکی از دختران حقوقدان کلاس سوالی پرسید که معلوم شد معنی کودتا را نمی داند. استاد هم سوالش را جواب نداد و گفت تو دانشجوی ترم آخر رشته حقوق هنوز معنی کودتا را نمی دانی؟ اینست که من اکیدا به دخترها توصیه می کنم رشته حقوق را انتخاب نکنند.
+ سابقه

۲ نظر:

  1. لفظ کودتا خیلی هم بی ربط نیست چون لفظ تقلب برای این اتفاق اصلا گویا نیست.
    در ضمن یه جورایی یه دولت (بنا به شواهد دولت میرحسین) سرنگون شده و یه دولت دیگه سر کار اومده و شروع کرده به تصفیه نیروهای قبلی حکومت.
    از نظر حقوقی چه کلمه ای میشه به کار برد؟!؟

    پاسخحذف
  2. اگر مصر باشیم که حتما اسمگذاری کنیم واژه فراوان است . برای نمونه عمل انجام شده را می توان "غصب" نامید و در این صورت می توان بجای دولت کودتا گفت دولت غاصب و یا دولت نامشروع و ... .(هرچند من هنوز نتوانسته ام "فرضیه تقلب" را در سطح گسترده اش بپذیرم و انتخاب احمدی نژاد را قطعی می دانستم.)
    این نکته هم توجه شود که در ایران نیروهای مسلح اکثرا تحت امر حکومت (رهبر)هستند نه دولت.
    به هر حال اگر قرار است تاریخ بنویسیم بهتر است واژه ها را دقیقتر به کار بریم تا تاریخمان مانند کتب عرفا و شعرا نشود که رمزگشایی هر واژه اش صدها سال وقت ببرد.

    پاسخحذف