۱۳۸۸ تیر ۷, یکشنبه

جامعه شناسی جنبش-8

امروز دیگر دولت با چند روشنفکر و دانشجوی مخالف مواجه نیست که بتواند آنها را مرعوب کند یا از ایران فراری دهد. امروز دیگر دولت با چند سیاستباز یا چند حزب ساختگی مواجه نیست که بتواند با آنها معامله کند. امروز دیگر دولت با یک جناح مخالف جناح دیگر مواجه نیست که بتواند برای حفظ مصلحت هر دو جناح، آنها را سر میز صلح و آشتی بکشاند. امروز دویت با اپوزیسیونی از جنس یک "طبقه اجتماعی"‌ مواجه است. یک طبقه اجتماعی که از دوران تولدش حدود صد سال گذشته است و در فراز و نشیب تاریخ روز به روز بر شمار اعضای آن طبقه افزوده شده و خودآگاهی و درون‌نگری اش بیشتر شده است.
یک طبقه اجتماعی اصیل تر و ریشه دار تر است از آنکه بتوان آنرا مرعوب ساخت یا با آن معامله کرد. یک طبقه اجتماعی را نمی توان اخراج کرد و یا وادار به مهاجرت نمود.
مطالبات اصلی این طبقه و نخبگان واقعی اش از دوران جنبش مشروطه تاکنون مشخص و روشن است و تغییر چندانی نکرده. این طبقه بر سر منافع اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خود سازش نخواهد کرد. اما امیدوارم رهبران این طبقه نیز سازش نکنند و مطالبات خود را پیگیری کنند. خوشبختانه این‌بار هنوز حرفی از معامله رهبران و نخبگان سیاسی این جنبش با دولت به گوش نرسیده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر