۱۳۸۸ اسفند ۲, یکشنبه

تاریخ فلسفه از زبان راسل

امشب منتظر نشسته ام ساعت از یک نیمه شب بگذرد تا بتوانم با ترافیک رایگان ای‌دی‌اس‌ال فایلهای نسبتا پرحجم تاریخ فلسفه راسل رو دانلود کنم (جلد اولجلد دومجلد سوم ) . این کتاب خوشایند وزارت ارشاد به سمت بهشت، نیامده و سالهاست تجدید چاپ نشده و خدا پدر کفار نجس را بیامرزاد که زمینه ای فراهم کرده اند که متن این کتاب بطور الکترونیک در اینترنت قرار گیرد تا راسل به فراموشی سپرده نشود و با هربار خواندن کتابش خواننده یک فاتحه ای نثارش کند.
راسل را می ستایم و خواهم ستود هرچند که با مشی تحلیلی اش (در معنای خاص) زیاد رابطه ای ندارم. راسل قبل از هر چیز باهوش است و منطقی. بسیار لذت بخش است که تاریخی که یک انسان باهوش و به شدت منطقی از فلسفه نوشته را بخوانی. هرچند او می گوید که به تاریخ فلسفه باوری ندارد و این کتاب را به عنوان مرحمی بر بحران‌های مالی اش نوشته است. اما این همه؛ از ارزش کار یک انسان باهوش و خردمند و منتقد نمی کاهد. قابل تصور است که این انسان باهوش تا چه حد به ریش کوتوله های زمانه اش می خندیده و البته در خلوت خود بر جهل مردم زمانه اش می گریسته.
فلسفه تحلیلی با متافیزیک در افتاد و قصد داشت پشت آنرا به خاک بمالد و البته ظاهرا چنین هم شد، اما نه فقط بخاطر تلاش فیلسوفان تحلیلی بلکه بیشتر به خاطر تعارضات و تناقضات خود متافیزیک که بزرگمرد عرصه خرد کانت پیشتر به نحو عمیق و اصولی به آن پرداخته بود و نیچه نیز کوس رسوایی اش را پیشتر به صدا در آورده بود. مرگ خدای نیچه فقط مرگ اخلاق و مذهب نیست. مرگ متافیزیک هم هست. چرا که این دوا خواهر و برادری هستند که قرنها پیش با یکدیگر متولد شد و همقسم شده بودند که هیچ گاه از هم جدا نشوند. حوصله و انگیزه شرح بیشتر نیست.

* سرعت خیلی پایین است (بین 7 تا 16 کیلو بایت در ثانیه) شاید دانلود فقط جلد اولش دوسه ساعت طول بکشد. شاید از قیدش گذشتم.

۳ نظر:

  1. سلام
    چرا از اينجا دانلود نمي كنين؟
    http://www.farsiebook.com//ebook/12130.htm
    حجم نسبتا پايين و هر سه جلد هم هست ;)

    پاسخحذف
  2. جناب علی مشکل آن است که همه این فایلها دارای کیفیت پایینی هستند و قابل پرینت نمی باشند.

    پاسخحذف
  3. البته من واسه پرينت امتحان نكردم ولي در اون لينك به صورت تايپ شده هست. نه اسكن شده. :)

    پاسخحذف