۱۳۸۸ مرداد ۲۱, چهارشنبه

یاحسین، میرحسین

بخوبی یادم می آید محسن سازگارا در یک برنامه ضبط شده که در آن نحوه تحرکات مدنی را آموزش می داد می گفت: در تجمعات شعار ندهید اگر خواستید شعار بدهید فقط شعار "یا حسین، میر حسین" باشد. همه چیز در این شعار هست. هر حرفی بخواهید بزنید در این شعار هست. این شعار خلاصه جنبش است!!!!!!
براستی در این شعار چه چیزی نهفته است؟ چرا من هیچ چیز در آن نمی بینم؟ این شعار کدام یک از مطالبات معترضین را بیان می کرد؟ مشکل از من است یا کسانی که این شعار را می دهند؟ این جمله حتی آهنگ و وزن مورد نیاز برای تبدیل به شعار شدن را هم ندارد!

۳ نظر:

  1. این شعار چند تا معنی داره:
    1. نشنون میده به نظر مردم کی رئیس جمهوره و کی نیست
    2. با روحیه مذهبی مردم سازگاره
    3. دولت کودتا رو در تقابل با یه المان مذهبی قرار میده همون مذهبی که دولت کودتا خودش رو پاسدار اون میدونه
    4. چون این شعار بار مذهبی داره برای یه تجمع مسالمت آمیز گزینه مناسبیه و کمتر باعث تحریک نیروهای یرکوب میشه تا شعارای مرگ بر فلان و بهمان (البته اگر شما با تجمع مسالمت آمیز مخالفین بحث دیگه ایه)

    با همه این حرفها این شعار ایده آل نیست و نشانگر کل مطالبات هم نیست اما حرف سازگارا هم به نظر من با روشی که در پیش گرفته بیشتر تبلیغاتی و برای تاثیر بر مردم بوده تا بیان واقعیات درون یه شعار و یه سری حرفای دیگه که حوصله نوشتنشون رو ندارم اما تا همینجا هم امیدوارم جواب سوالات رو گرفته باشی

    پاسخحذف
  2. جنبشی که قرار است با آرمانهای دموکراتیک در آینده به قدرت برسد باید به آرمانهای خود - از جمله عدم استفاده از مذهب برای رسیدن به قدرت- از هم اکنون پایبند باشد. به هر حال ممنون.

    پاسخحذف
  3. کاملا با حرف کشواد موافقم... حداقل این شعارها تو دهن من یکی نمی چرخه, اگه سنگ دمکراسی به سینه میزنیم باید فاتحه ی این چیزا رو بخونیم. نمی تونیم پشت این شعارا قایم شیم و بهونه بیاریم که با استفاده از اینا می خوایم اهدافمونو یش ببریم.
    و ضرر بزرگش اینه که مطالابات مردم پوشیده می مونه؛ یعنی چیزی که 30 سال پیش اتفاق افتاد.. اون همه حزب و تشکیلات بود و فیلمای تظاهرات رو که نگا می کنی همه میگن جموری اسلامی و باقی قضایا که اکثرا می دونیم چی شد.اتفاقا باید مواظب همین چیز ها بود

    پاسخحذف