۱۳۸۸ تیر ۱۵, دوشنبه

در باب سرویسهای میزبانی ایرانی

به دوستان عزیزی که از سرویس ایرانی بلاگفا یا سایر سرویسهای رایگان وبلاگ ایرانی برای پراکنش دیدگاهها و نظرات آزادانه خود استفاده می کنند پیشنهاد می کنم کمی در بهره گیری از این سرویسها درنگ نمایند. برای نمونه کمی در مورد بلاگفا -که خوب میشناسمش - و قوانین جاری خواهم نوشت:

در قوانین و ضوابط بلاگفا برای ثبت یک وبلاگ آمده است:
مدیریت سایت BLOGFA.COM ضمن دفاع از آزادی بیان و قلم از کاربران خود می خواهد تا شرایط و قوانین کشور ایران و کانادا را نیز در نظر داشته باشند تا از این جهت برای وب سایت و یا وبلاگ نویسنده مشکلی بوجود نیاید. (اینجا)
مدیر سرویس ایرانی بلاگفا جای دیگر گوشی را به دست همه داده است و در وبلاگ شخصی اش می نویسد:
چنین مثالی را در مورد وبلاگهای منتقد یا معترض سیاسی نیز تعمیم دهیم. ممکن است برخی بگویند دستیابی به اطلاعات آی پی کاربران از لایه ای بالاتر و با دستور به سرویس دهنده اینترنت یا وبلاگ نیز ممکن است اما در واقع در چنین شرایطی نیازمند به طی شده روند قانونی و دستور مراجع قضایی است. برای مثال امکان دریافت آدرس شخصی صاحب یک حساب بانکی یا شماره تلفن توسط فردی در جایگاه قانونی و همراه با دستور مرجع قانونی قابل قبولتر است تا اینکه براحتی هر فردی امکان دسترسی به آدرس شخصی صاحب یک حساب بانکی یا شماره تلفن را داشته باشد... تا جایی که من اطلاع دارم در حال حاضر هیج قانونی برای تعهد سایتها برای نگهداری اطلاعات آی پی کاربران در ایران وجود ندارد و آنها صرفا متعهد به مسدود کردن دسترسی به موارد متخلف هستند. (بیست و سوم شهریور87 اینجا)
قانونی که مدیر بلاگفا بدنبال آن می گشت چند ماه بعد تصویب می شود: قانون مجازات جرائم رایانه ای. در ماده 32 این قانون می خوانیم:
ارائه‎دهندگان خدمات دسترسي موظفند داده‎هاي ترافيك را حداقل تا شش ماه پس از ايجاد و اطلاعات كاربران را حداقل تا شش ماه پس از خاتمه اشتراك نگهداري كنند.
...
تبصره 2ـ اطلاعات كاربر هرگونه اطلاعات راجع به كاربر خدمات دسترسي‌ از قبيل نوع خدمات، امكانات فني مورد استفاده و مدت زمان آن، هويت،‌ آدرس جغرافيايي يا پستي يا IP، شماره تلفن و ساير مشخصات فردي اوست.
ماده 33 نیز می گوید:
ارائه‌دهندگان خدمات ميزباني داخلي موظفند اطلاعات كاربران خود را حداقل تا شش ماه پس از خاتمه اشتراك و محتواي ذخيره شده و داده ترافيك حاصل از تغييرات ايجاد شده را حداقل تا پانزده روز نگهداري كنند.
و سپس ماده 35 می گوید:
مقام‎ قضايي مي‎تواند دستور ارائة داده‎هاي حفاظت شده مذكور در مواد (32)، (33) و (34) فوق را به اشخاص ياد شده بدهد تا در اختيار ضابطان قرار گيرد. مستنكف از اجراي اين دستور به مجازات مقرر در ماده (34) محكوم خواهد شد.
مشاهده می کنید که سرویسهای پیرو قوانین ایران، با دستور مقام قضایی مجبورند هر کاری انجام دهند تا منحل یا مجازات نشوند. مثلا اطلاعات شخصی و IP کاربران را در اختیار قوه قضاییه قرار دهند و یا تمام محتوای یک سایت یا وبلاگ را محو نمایند. و البته در مواقع خاص دچار نقص فنی شوند! همگی به یاد داریم که در دو سه هفته اخیر در اوج بحبوحه‌ی تحرکات سیاسی و مدنی و نیاز شدید به مکانی برای نوشتن و انتقال اطلاعات، سرویس ایرانی بلاگفا بطور ناگهانی دچار نقص فنی !!!!!! شد و قس علی هذا... (توضیحاتی پیرامون اختلالات چند روزه سایت)

پی نوشت: از سوی دیگر یادآور می شوم سرویس بلاگر (blogspot) که وابسته به گوگل است در سراسر دنیا از لحاظ مراجعه کننده رتبه هشتم را بین تمام پایگاههای اینترنتی (اینجا) و در میان سرویسهای وبلاگ نیز رتبه نخست را دارد.

۱ نظر:

  1. بحث من بحث امنیت نیست! چون شناسایی کردن براشون هیچ کاری نداره!
    بحث من درباره اقداماتی که علیرضا شیرازی از روی سلیقه انجام میده و به هیچ حرفی هم گوش نمیده..!

    پاسخحذف