۱۳۸۸ خرداد ۲۹, جمعه

جامعه شناسی جنبش-1

این جنبش اخیر به نظر من به هیچ وجه نمایشی و یا ساخته دست هیچ شخص یا قدرتی نیست و راز خاصی هم پشت پرده ندارد. این جنبش، یک جنبش یک‌شبه نیست، بلکه تبلور شکل گیری و تقویت یک طبقه اجتماعی جدید در ایران است که در جاهای دیگر دنیا هم شکل گرفته و وجود دارد. این طبقه، طبقه متوسط جدید است که من و اکثر شما هم عضوش هستیم و دست برقضا نماینده آن هم این دوره میرحسین موسوی و تاحدودی کروبی شده است. این جنبش خاستگاه طبقاتی دارد و هیچ شخص یا قدرت یا کشور خارجی پشتش نیست بلکه یک قشر و طبقه اجتماعی آنرا برساخته است.
این را هم بگویم که شاخکهای این طبقه و جنبش از گذشته تاکنون روشنفکران و دانشجویان بوده اند و این طبقه اجتماعی روز به روز در ایران در حال گسترش و افزایش است. این جنبش اگر هم اکنون خاموش شود هیچگاه نابود نمی شود و برعکس روز بروز تقویت می شود تا جایی که این اقلیت روزی به اکثریت تبدیل شود و نظر توده ها را نیز جلب کند و در انتخابات پیروز شود.
تحولات اخیر به خودیابی و خودشناسی این طبقه اجتماعی کمک شایانی کرد. امروز این افراد همدیگر را می شناسند و نخبگانشان هم که اکثرا دستگیر شده اند کاملا مشخص هستند. این حرکتها نشان داد این طبقه اجتماعی بوده و هست و خواهد بود و توان سازمان دهی سیاسی هم دارد و رهبرانشان را هم بخوبی می شناسند و نخبگان این طبقه هم هموندان را شناختند و در کل یک زرمایش سیاسی بود دست کم برای بازشناسی اعضا و لیدرها.
--کشواد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر