۱۳۸۸ اردیبهشت ۵, شنبه

وقتی همه خوابیم 1

این اواخر رسم شده همون موضوعی که یک فیلم سینمایی در انتقاد به اون ساخته میشه، همون بلا سر فیلم میاد. مثلا فیلم سنتوری که نتایج مجوز ندادن به آثار هنرمندان رو مورد بررسی و انتقاد قرار داده بود، خودش مجوز اکران نگرفت. و فیلم وقتی همه خوابیم هم که در انتقاد به بعضی فیلم های دوزاری ایرانی و برخورد تجاری و گیشه‌ای با مقوله سینما ساخته شده، خودش به دلیل سلیقه دوزاری پسند بیننده غیر حرفه‌ای ایرانی مورد استقبال قرار نگرفته.
امروز توی سالن سینما فقط دوازده نفر حضور داشتند. در عوض سالن پایینی که اخراجی‌ها 2 رو نمایش میداد سرشار از جمعیت مشتاق بود که لحظه شماری می کردند وارد شوند. قبلا نقل کرده بودم : "استقبال مردم از اخراجیها آنقدر بود که در سینما اریکه ایرانیان و استقلال سانس‌ اضافی برای نمایش گذاشتند و حتی فیلم ساعت سه بامداد روی پرده رفت. در شهرستان‌ها هم استقبال از فیلم به همین میزان است. "
به نظر من وقتی همه خوابیم بسیار هنرمندانه ساخته شده و هم ساختار و هم محتوایش از استحکام بالایی برخوردار بود، و استقبال کم بیننده غیرحرفه‌ای دوزاری پسند ایرانی در برابر اخراجیها نه تنها نقطه ضعف این فیلم، بلکه بعکس نقطه قوت و قدرت این فیلم است.
و +

۵ نظر:

  1. دریا دریا فکر هست دریغ از یک بند انگشت عمق !
    همه خوابیم !!!

    پاسخحذف
  2. این رسم کم و بیش همه جای دنیا هست و مختص سینمای ایران نیست...مردم دوست دارن برن سینما و بخندن یا فیلم اکشن ببینن. من هیچ جایی رو نمی شناسم که مردمش برن سراغ فیلمی که بهشون حرفای قلنبه بفروشه. این نوع خاص از فیلما که شما یکیشو مثال زدید توسط بیننده هاشون معنی میگیرن و بیننده هاشون آدمای خاص با سابقه ی فکری خاص هستند.
    زنده باشی.

    پاسخحذف
  3. می‌گم مردشی برو فیلم پنج عباس کیارستمی رو نگاه کن .

    پاسخحذف
  4. یه چیز دیگه ای هم هست اینه که، اگه به فیلمای پرفروش سالهای قبل نگاه کنی فیلمی مثه سگکشی از
    همین بیضایی رو می بینی. مردم مثه بچه ای هستن که
    قوه ی تشخیص نداره و هر چیز قشنگی که جلوش بذاری
    می خوره. و این سطح سلیقه رو اوردن پایین.

    پاسخحذف
  5. میلاد جان
    ضدیت و بیگانگی با روشنفکران در ولایت ما قابل مقایسه با ملل مترقی نیست.


    سوش جان
    البته این فیلم هم مثل بقیه فروش خواهد کرد و جایگاهی را پس از طول مدت اکرانش بدست خواهد آورد. اما قصه مقایسه استقبال مردم از این فیلم و اخراجی ها است. می گویند در برخی شهرستانها مردم از شب میخوابیده اند پشت درسینما که اخراجی ها را ببینند. و سینماها مجبور شده اند سانس کمکی بذارند!

    پاسخحذف